torsdag 30 april 2009

Nejmen nu igen!

Så var det så där länge sen jag skrev nåt här! Har varit alldeles för upptagen med att njuta av våren. Det är ju i och för sig bra så för den delen så. 

Igår var det en riktigt jobbig dag. Jag hade så otroligt ont i axlarna! Jag smorde in mig tre gånger med tigerbalsam men det hjälpte inte ett dugg! Sen när jag slutade jobba hade jag så ont att jag nästan började gråta! När Erik kom hem så masserade han in Voltaren gel och så tog jag ett par Alvedon och då släppte det faktiskt. Så himla skönt!! 

Maj blir en hektisk månad för oss men det är banne mig bara roliga saker som ska göras. Först (nu på lördag) åker vi till IKEA, där vi ska handla dubbelsäng, fyra nya köksstolar, en byrå samt lite smått och gott, typ tavelramar och liknande. Sedan den 7 maj kommer min bästa kompis hit och stannar till den 12. Sedan den 15 fyller hon år, sedan den 16 fyller Eriks lillasyster år, den 17 fyller min yngsta brorsdotter år och den 18 fyller Eriks storebror. Sedan den 23- 30 maj är vi på Santorini och njuuuuter av sol och semester! Ja och sen var maj slut!

Sen satt jag och läste om Anna Wahlgren i Aftonbladet och hennes metoder att trycka ner barnets huvud när man kör det i en barnvagn över en tröskel. Och jag blev så upprörd! Hur kan man behandla sitt barn så? Det finns alltid alltid ett skäl till att barnet skriker. Inga små bebisar skriker för att det är roligt! Men det är klart att det är ju farligt att ha barnen nära sig och samsova för att då blir de aldrig självständiga individer! Eller? Hur kan det vara något dåligt att ge barnen närhet och kärlek? och varför i hela fridens namn skulle det vara något dåligt att samsova? Jag har aldrig hört talas om någon 15-åring som sover med föräldrarna...faktiskt inte...

Visst det är klart att det finns barn som hatar att samsova och som inte alls vill vara nära och då måste man ju så klart lyssna på barnet. Eller att det inte funkar med samsovning för föräldrarna och visst man ska inte tvinga sig till något.

Jag hörde en intressant sak på tal om barnuppfostran. På 60- 70-talet så skulle man ju bara amma var fjärde timme och låta barnen ligga och skrika sig till sömns för det är nyttigt för lungorna (mm jättenyttigt att vara jätteledsen och alla ignorerar dig) och det var det bästa sättet att uppfostra barn. Men hur ser den generationen ut idag då? Vilken generation är det som skiljer sig allra mest och som mår sämst...hmmm kan det vara 70- talisterna kanske? Och vad beror det på månntro? Kan det vara så att de känner så för att de inte fick någon trygghet som barn? Sen säger jag inte att alla 70- talister mår så, eftersom inte alla mammor använde det sättet.

Hmm blev visst en smula upprörd så här på morgonkvisten! Nej nu är det bäst att jag gör nåt annat...typ äter frukost! 

Ha det gött i solen alla! Och glad valborg också!! 

Kramar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar